۱۳۸۸ خرداد ۱۳, چهارشنبه

خوشبختی موضوع برنامه جمعه 5 ژوئن

شاید خیلی کلیشه ای بنظر بیاد. ولی بد نیست بعضی وقتها در باره خوشبتی تاملی بکینم و از خودمون بپرسیم که آیا احساس خوشبختی میکنیم یا نه. برای من که خوشبختی همیشه با احساس رضایت همراه بوده. خوشبختی شاید یک احساس درونیست که با بالارفتن سن و کسب تجربه بدست میاد. تجربه خوشبخت بودن. اگر ما در زندگی در مسیر خواسته هامون در حرکت باشیم و برای اونچه که دنبالش هستیم کوشش کنیم، این کوشش نهایتا باعث خوشحالی و رضایت خواهد شد و چه بسا باعث بوجود آمدن احساس خوشبختی.اینکه انسان در زندگی انگیزه ای داشته باشه وبراش تلاش کنه- این انگیزه برای هرکس متفاوته- در مسیر رسیدن به این هدف احساس خوبی خواهد کرد.
به نظر من خوشبختی یک احساس درونیه که شاید عوامل بیرونی در بالا و پایین بردن این احساس دخیل باشند ولی در نهایت این احساس از درون انسان بوجود میاد. شاید این سئوال خیلی پیش پا افتاده بنظر بیاد که آیا پول در زندگی خوشبختی میاره؟- سئوالی که در دوران دبستان و راهنمایی موضوع انشاءهامون بود، ولی کم نسیتند آدم بزرگهایی که هنوز راز خوشبختی رو در پول میبینند. شکی نیست که داشتن پول و ثروت و ماشین و خونه و همه اینها میتونه ابزاری باشند که بشه ازشون برای بهتر زندگی کردن استفاده میکنیم ولی در نهایت این دل ماست که باید احساس خوشبختی کنه، ونه چیز دیگه ای. این احساس رو یک شخص فقیر هم میتونه داشته باشه، یک پیرمرد روستایی هم میتونه داشته باشه، ویک هنر پیشه هالیودی هم میتونه داشته باشه و برعکس. تمام اینارو گفتم تا آمادتون کنم برای بحث برنامه روز جمعه با دکتر دانش فروغی که میهمان برنامه زن امروز خواهد بود.
شما خوشبختی رو درچی میبینید؟ تعریف شما از خوشبختی چیه؟ من اونچه که به ذهنم رسید رو با شما درمیون گذاشتم.

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

محسن گوتمبرگ
خوشبختی احساسی است که به هنگام مقایسه خود با دیگران به انسان دست می دهد. انسان خود را با دیگران مقایسه میکند و چنانچه چیزی از نظر سلامت بدن، محبوبیت اجتماعی، روابط با فامیل و دوستان، و نیز از نظر مادی نسبت به بخشی از دیگر مردمان اطراف خود کمتر داشته باشد احساس خوشبختی نمی کند یا کمتر احساس خوشبختی میکند. و چنانچه در این مقایسه اختلاف بسیار زیاد باشد احساس بدبختی هم به انسان دست میدهد. لذا در این مقایسه فرد میتواند در یک روستای دور افتاده با کمترین امکانات زندگی کند اما در مقایسه با دیگران کمبودی حس نکند و خود را خوشبخت احساس کند چرا که مثلا سلامت است و با دیگران رابطه خوبی دارد. از طرف دیگر ممکن است فرد در یک کشور پیشرفته با همه امکانات زندگی کند اما در مقایسه با دیگران احساس خوشبختی نکند. مثلا شکمش سیر باشد، وضع مادی بسیار عالی داشته باشد اما شب و روز با همسرش دعوا داشته باشد و چند سال باشد که پسرش به دلیل مصرف مواد مخدر دارای مشکل باشد.
در یک مقایسه میتوان براحتی گفت که آن روستایی از این آدم خوشبخت تر است.

shima گفت...

خوشبختی به نظر من یعنی وقتی که چشماتو می بندی و به گذشته خودت نگاه می کنی حسرتی نداشته باشی و از زندگی کردن احساس رضایت کنی . دوست نداشته باشی دوباره بدنیا بیای تا مسیر دیگه ای رو در پیش بگیری و زندگی متفاوتی داشته باشی و در هر لحظه زندگیت احساس آرامش کنی.

m گفت...

salam

in film ro hatman bebinid

kheili jaleb bood. dar efshaye dolate nohom

http://www.youtube.com/watch?v=UhAnXzA8tKs

MAHNAZ گفت...

خوشبختی یه احساس درونی ولی وقتی در زندگی روزمره با مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات اقتصادی ، که همه مسایل زندگیت تحت الشعاع قرار میده ، روبرو میشی اونوقت یه کم احساس درونی خوشبختی تو دلت کمرنک میشه و شخصی مثل من با عکاسی که تنها راهی میتونه احساس خوشبختی در وجودش پررنگ کنه و اون وقت که متوجه میشه که سلامتی خوشبختی بزرگیه که با میلیاردها دلار هم به دست نمیاد و از اینکه سلامت و میتونه عکاسی کنه ، احساس خوشبختی می کنه .

ناشناس گفت...

سلام

خوشبختی رضایت واقعی از خویشتن خویش و رسیدن به آرامش حقیقی است
حضور انسان عالم و اندیشمندی به نام دکتر فروغی باعث غنای و افزایش چشمگیر کیفیت برنامه می شود خواهشمند است از حضور ایشان بیشتر اسفاده نمایید . سپاسگزارم . امیر . از تهران

Saba گفت...

gahi khastegieh bish az hadde jesm va rooh baes mishe ta ma noghtehayeh tireye zendegimoon ro bishtar bebinim va nadashtehamoon ro bishtar be yad biarim,va shayad tekrare in amr mojeb be kamrang shodaneh hesse khoshbakhti dar ma beshe!ama shayad bad nist hamishe in jomleh ro be khater besparim va omidemoon ro dar zendegi hefz konim
:
chon rahi ke miravi hameh roo be faraz ast agar khastei dami biasay,ama posht makon!!!

bekhosoos baraye ma mardome dakhele Iran ke be dalile masaele mohitieh ziad modam ba tormozhayee dar rahe residan be ahdafemoon barkhord mikonim!

:)

ناشناس گفت...

خوشبختی یک احساس درونی است در مقایسه با دیگران

dormina گفت...

خوشبختی یک احساس درونی است در مقایسه با دیگران

بلاگ دونی گفت...

مرسی از کامنت هایی که گذاشتید. ازشون در برناهه استفاده کردم و چند تاشون رو با دکتر فروغی درمیان گذاشتم. مرسی

پریسا گفت...

سلام
خوشبخت بودن مهم نسیت احساس خوشبختی کردن مهم هست
احساسی که امروزه خیلی کم رنگ شده
با تشکر از بلاگهای زیبا و خواندنی شما
پیروز و شاد باشید

محمد گفت...

خوشبختی کلمه ای که هر انسانی در تمام عمر به دنبال ان است و هر کس تصویر خاصی از آن دارد باید دقت کنیم که این مهمه که اولا چی از خودمون انتظار داریم دوم این که کی این انتظار رو داریم و بعد این که شرایط برای رسیدن به یک هدف ما رو همراهی میکنه یا نه؟؟
بنابر این من فکر میکنم که خوشبختی با عاقلانه فکر کردن بدست میاد
یه چزه دیگه هم هست که نمیدونم درسته یا نه ولی میگم و اون اینه که هر چی نسبت به مسائل اطلاعات کمتر داشته باشی انگار راحتتر با زندگی و مشکلات کنار میای البته من اینو از روی شعر زیر میگم:
فرقی نداره وقتی ندونیو نبینی
غصه ات میگیره وقتی میدونیو میبینی
با تشکر

شهرام بیطار گفت...

سلام
به نظر من خوشبختی هیچ ربطی به پول نداره
البته تازه به این نتیجه رسیدم
یه دوستی داشتیم که هم خونواده به شدت پولداری داشت و هم خوش بدون اینکه کاری بکنه به خاطر نفوذ پدرش کلی کار داشت و کلی هم در آمد
چند تا ماشین زیر پاش بود و انقدر پولش زیاد بود که نمیدونست چی کار کنه
یه مدت ازش خبری نداشتیم تا اینکه چند وقت پیش فهمیدیم که معتاد شده و کرک میکشه
خوب شما به این چی میگین؟
اگه پول خوشبختی میاورد پس چرا اعتیاد؟
رابطه اعتیاد با خوشبختی چیه؟
اون طور که من میدونم کسی که خوشبخت باشه احتیاجی به این جور چیز ها نداره
نمیدونم
ولی تازگی به این نتیجه رسیدم که حتی پول هم تو شرایط امروز خوشبختی نمیاره
اما حس قشنگ دوستی و دوست های خوب همیشه حس خوبی میده



با درود و سپاس فراوان : شهرام

یلدا گفت...

به نظر خودم و بر اساس تجربه ای که هم از احساس بدبختی و هم خوشبختی دارم خوشبختی یعنی این که زندگی ما چقدر متناسب با ارزشها و توقعاتمونه. گاهی همه چیز برای ما مهیاست به جز یکی دو مورد اساسی و در این حالت هر کسی که اون دو مورد براش مهم نیست با خودش میگه فلانی چقدر ناشکره یا پرتوقعه یا... در صورتی که تفاوت فقط در اولویتها و خط قرمزها بوده.